تربیت ایرانی اسلامی

تربیتی صحیح ، جامعه ای موفق

تربیت ایرانی اسلامی

تربیتی صحیح ، جامعه ای موفق

  • ۰
  • ۰

خانم توران میرهادی

سیده توران میرهادی زاده ۲۶ خرداد ۱۳۰۶ در شمیران به دنیا آمدند.خانم میرهادی درسال ۱۳۱۱ آموزش بیرون از خانه را آغاز کردند. نخست برای شش ماه به مدرسه آلیانس تهران در خیابان ژاله تهران رفتند. پس از آن با تصمیم مادر که آموزش با سه زبان آلمانی در خانه و زبان فارسی و زبان فرانسوی در دبستان را برای او سخت می پنداشتند به دبستان آذر در سرچشمه تهران منتقل شدند و سال های ابتدائی را در این دبستان به پایان بردند. پس از آن در سال ۱۳۱۷ به دبیرستان نوربخش در خیابان قوام السلطنه رفتند وتا سال ۱۳۲۴ در این دبیرستان آموزش متوسطه دیدند.

با پایان دبیرستان در همین سال در رشته علوم طبیعی (زیست شناسی) دانشگاه تهران پذیرفته شدند. در همین دوره او نخست با جبار باغچه بان که طرح سواد آموزی بزرگسالان را پیش می بردند، آشنا شدند. حضور در کنار جبار باغچه بان به اواهمیت آموزش سواد پایه را یاد آوری کرد در کنار این کار او به عنوان دانشجو آزاد به کلاس های درس استاد محمدباقر هوشیار در دانشگاه ادبیات می رفتند که علوم پرورشی و اصول آموزش وپرورش درس می دادند.

تجربه هایی که ایشان از این دو استاد به دست آوردند ایشان رامصمم کرد که رشته مورد علاقه اش را دنبال کند به این سبب از تحصیل در رشته علوم طبیعی انصراف دادند و تصمیم گرفتند برای آموزش در زمینه علوم پرورشی و روان شناسی به اروپا برود نخست قصد رفتن به سوئد را داشت، اما در نهایت در پاییز ۱۳۲۵ وارد پاریس شدند. در این هنگام یک سال از پایان جنگ جهانی دوم گذشته بود و اروپا ویرانه ای با داغ جنگ و گرسنگی بود.

اراده این بانو برای آموختن سبب شد که این دشواری ها مانعی در راه ایشان نشود. خود را با وضعیت تاگوار پس از جنگ در اروپا سازگار کرد. باجیره خوراک روزانه زندگی می کردند و حتی در پروژه های بازسازی بخش های گوناگون اروپا که با همیاری دانشجویان اجرا می شد مشارکت می کردند. با این هدف یکبار به بوسنی و هرزگوین ویک بار به کوه های تاترا در چکسلواکی رفتند و در بازسازی راه آهن آن مناطق شرکت کردند. این سفرها و دیدن چهره اروپا پس از این جنگ ویرانگر چنان تأثیر عمیقی بر او گذاشت که از همان هنگام به نقش آموزش و پرورش در پاسداری از ارزش های انسانی با ویران کردن آن پی بردند. در این دوره ایشان نخست رشته روان شناسی تربیتی را در دانشگاه سوربن به پایان رساندند وپس از آن رشته آموزش پیش دبستانی را در کالج سوونیه ادامه دادند. ایشان در این دوره در کلاس های درس هنری والون و ژان پیاژه دو روان شناس پر آوازه در حوزه معرفت شناسی کودک حضور یافتند. موضوع نظریه های رشد هنری والون و ژان پیاژه در این دوره حتی در اروپا تازه بودند و خانم میرهادی فرصت کردند که این دیدگاه ها را بیاموزد ودر ایران به کار ببندد. درهمین دوره بود که اورا در جریان آموزش ها خود با آموزشگران بزرگ اروپا و ایالات متحده آمریکا همچون فردریک فریبل، یوهان هانریش پستالوزی، اوید دکرولی، جان دیویی، سلستین فرنه و ماریا مونته سوری آشنا شدند. در میان این استادان او بیش از دیگران به روش و رویکرد اوید دکرولی پزشک و آموزشگر بلژیکی گرایش نشان می دادند. همچنین در شیوه اداره مدرسه وابسته به نظریه های سلستین فرنه بودند.

خانم توران میرهادی استاد ادبیات کودک، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و شخصیت برجسته فرهنگی بودند. خانم میرهادی بیش از شصت سال در گستره آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان کوشیدند و در این راه یکی از چهره های تأثیرگذار سده کنونی ایران بوده اند. او به همراه همسرش محسن خمارلو به مدت ۲۵ سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ اداره کردند. این مجتمع یکی از آموزشگاه های تجربی و الگوواره ایران بود که هدف ها و کارکرد های آموزش و پرورش مدرن در آن تجربه و ارزیابی می شدند. سیده توران میرهادی به همراه لیلی ایمن همچنین یکی از بنیان گذاران شورای کتاب کودک بودند و از سال ۱۳۵۸ سرپرستی تدوین و تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را نیز بر عهده داشته اند. خانم میرهادی را « مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران » خوانده اند. ایشان آثار زیادی در رابطه با آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان داشته اند.

ایشان نیز در ۱۸ آبان ۱۳۹۵ در تهران چشم از جهان فروبستند.

………………………………………………………………………

آقای فریدون رخشان

آقای فریدون رخشان در سال ۱۳۲۵ در شهر مراغه به دنیا آمدند. ایشان تحصیلات دوره ابتدائی و دبیرستان خود را درآن شهر به پایان رساند و سپس وارد خدمت مقدس سربازی شده و پس از اتمام آن درسال ۱۳۴۵ به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمدند. لیکن به مدد اشتیاقی که به کسب علم داشتند وارذد دانشگاه شدند و موفق به دریافت درجه لیسانس و متعاقب آن فوق لیسانس علوم تربیتی در سال های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۳ از دانشگاه ابوریحان بیرونی و دانشگاه تربیت معلم گردیدند. ایشان از سال ۱۳۵۷ تا کنون در دانشگاه علامه طباطبایی با سمت مربی به تدریس و تحقیق اشتغال دارند.

………………………………………………………………………

آقای علی اکبر شعاری نژاد

آقای علی اکبر شعاری نژاد سال ۱۳۰۴ در تبریز به دنیا آمدند. ایشان در سال ۱۳۳۴ فارغ التحصیل رشته فلسفه و علوم تربیتی از دانشسرای مقدماتی شدند و از همان سال ها تدریس در دانشسرای مقدماتی و کالج تربیت معلم تبریز و نیز انتشار مجله معلم امروز را آغاز کردند که خودشان سردبیر ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله بودند.

در سال ۱۳۴۴ به تهران آمدند و به تدریس روان شناسی در مدرسه عال پارس پرداختند و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه تهران سپری کردند و در سال ۱۳۴۷ فارغ التحصیل شدند. آقای شعاری نژاد سابقه مدیریت گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و تدریس در دانشگاه های تهران را در کارنامه علمی خود داردند و از تحصیلات حوزوی برخوردار بودند. ایشان همچنین استاد ممتاز دانشگاه تربیت معلم، استاد و پژوهشگر نمونه دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شاخص هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی بوده اند.

آقای شعاری نژاد یکی از نخستین کتاب ها در زمینه ادبیات کودک را در آغاز دهه ۴۰ تألیف کردند و بیش از چهار دهه، هزاران دانشجو را در این زمینه آموزش دادند. وی تاکنون ۴۳ کتاب با موضوعات روان شناسی رشد، روان شناسی یادگیری، اصول ادبیات کودکان و فلسفه آموزش و پرورش به چاپ رسانده اند.

ایشان در ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ در تهران در گذشتند.

………………………………………………………………………

خانم سیمین حسینیان

خانم سیمین حسینیان سال ۱۳۳۱ در تهران متولد شدند. ایشان پس از پایان دوره دبیرستان بی درنگ در کنکور سراسری رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران پذیرفته شدند و پس از گرفتن مدرک کارشناسی با پذیرش از سوی بهترین دانشگاه های کالیفرنیا و لس آنجلس راهی آمریکا و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکتری گردیدند.

از تألیفات این بانوی فرهیخته می توان به کتاب های زیر اشاره کرد : 

کتاب اخلاق در مشاوره و روانشناسی ،  مهارتهای پایه و پیشرفته در مشاوره و روان درمانی ،  رغبت های شغلی ،  واقعیت مجازی در روان درمانی ، ناسازگاری و مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان .

………………………………………………………………………

آقای احمد به پژوه

دکتر احمد به پژوه در سال ۱۳۲۷ در شهر تهران دیده به جهان گشودند. در سال ۱۳۵۳ دانشنامه کارشناسی در رشته خدمات اجتماعی را دریافت کردند. آنگاه برای ادامه تحصیل راهی شیراز شدند و در سال ۱۳۵۹ به دریافت دانشنامه کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی از دانشگاه شیراز نایل گردیدند. در سال ۱۳۶۵ جهت ادامه تحصیل به انگلستان عزیمت کردند ودر سال ۱۳۶۹ موفق به اخذ دکتری روان شناسی کودکان استثنائی از دانشگاه کیل، انگلستان شدند.

و از همان سال ها به ایران بازگشتند و به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه شیراز مشغول به کار شدند.

………………………………………………….…….….….….……

  • ۹۸/۱۰/۲۸
  • محدثه سلمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی