تربیت ایرانی اسلامی

تربیتی صحیح ، جامعه ای موفق

تربیت ایرانی اسلامی

تربیتی صحیح ، جامعه ای موفق

  • ۰
  • ۰

جان دیویی، فیلسوف و مربی آمریکایی در سال 1859میلادی در آمریکاچشم به جهان گشود شغل پدرش کشاورزی بود که پس از مدتی آن را رها کرده و به خواربار فروشی روی آورد دیویی که فوق العاده کمرو و کم حرف توصیف شده است در آغاز جوانی و دوره دبیرستان وسالهای نخست دانشگاه هوشمندی و استعداد قوی از خود نشان ندادبه گونه‌ای که هنگام تحصیل در دبیرستان چنان در حد متوسط می نمود که احتمال داده نمیشد بتواند برای تحصیلات عالی رتبه وارد دانشگاه شود به هر حال به دانشگاه راه یافت وی ازشارحان ومفسران بزرگ پراگماتیسم (اصالت عمل) آمریکایی است ودامنه تالیفات وی از نظرموضوعات گوناگونی که بدان ها اندیشیده وبه نگارش پرداخته گسترده ومتنوع است او در تفکر و فلسفه آمریکایی و نیز در تحولات مهم آموزش و پرورش در قرن بیستم دارای نقش برجسته ای بوده و بسیاری از کتاب‌های وی به زبان های مختلف ترجمه و چاپ شده دیویی عاقبت در سال 1902 بعد از 93سال عمر طولانی و پربار که حاصل تفکرات فراوان وی بود در آمریکا دیده ازجهان فرو بست. 

اسکینر یکی از اصلی ترین چهره های رفتارگرایی است که روش های درمانی تدوین شده به دست او امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اسکینر را بامفاهیمی مثل شرطی سازی کنشگر و زمان بندی تقویت میشناسیم او ابداع کننده ی چند روش مهم برای مطالعه آزمایشی رفتار بود به علاوه او پایه ریز فلسفه علمی تازه ای به نام رفتارگرایی بنیادین بود و اعتقاد داشت روانشناسی باید با تجدیدنظر در جنبه های غیر علمی خود به علمی به استواری فیزیک و شیمی تبدیل شود اویکی از اثرگذارترین روان‌شناسان تاریخ و حتی بزرگترین روانشناس سده بیستم میدانند. 

لئون فستینگر درباره‌ی ناهماهنگی شناختی و قیاس اجتماعی نظریاتی داشت یعنی در واقع ناآرامی است که وقتی دو باور متضاد در شما وجود دارد حس میکنید، مثلا سیگار می‌کشید با وجود اینکه میدانید برای سلامتی مضر است نظریه قیاس اجتماعی اودرمورداین موضوع است که انسان ایده های خودرا بامقایسه باعقاید و باورهای دیگران ازریابی میکند بخشی از این نظریه بیان می‌کند که شما احتمالا در زندگی به دنبال افرادی می‌گردید که با شما عقاید و ازرشهای مشترک دارند.

راجرز، روی پتانسیل های بالقوه ی انسان تمرکز کرد که نتیجه ی آن تأثیر بسزایی بر روانشناسی و علوم تربیتی داشت او یکی از بزرگترین متفکران انسان گراست وتاثیر مهمی بر درمان مراجع محورگذاشته است خواهرش ناتالی راجرز میگوید «او برای من نمونه‌ای از شفقت انسانی و برخوردآزاداندیشانه بودواین خصوصیات درکار تحقیقات ونوشته های او به چشم می‌خورد». 

فروید تا اندازه ای پر آوازه است که اغلب افراد وقتی به روانشناسی فکر میکنند بعید است که یاد اونیفتند تحقیقات فرویداین باور را تقویت کردکه همه بیماری‌های روانی تنها به علل روانشناختی برنمی گردند و شواهدی ارائه داد که نشان می‌دادند تفاوت‌های فرهنگی هم می‌توانند بر روانشناسی و رفتار آدمی تاثیر گذار باشند پژوهش ها وشته های فروید درک مارا از شخصیت، روانشناسی بالینی، تحول انسان و روان شناسی ناهنجاری توسعه بخشید. 

نظریه تحول شناختی ژان پیاژه تاثیر عمیقی بر روانشناسی گذاشته، این نظریه به ما در فهم رشدذهنی کودکان کمک شایانی می‌کند تحقیقات پیاژه بر شاخه های گوناگون روانشناسی مثل روانشناسی تحولی، شناختی، معرفت شناسی ژنتیک و همچنین روانشناسی تربیتی بسیار تاثیر گذار بوده‌است معروف است که آلبرت انیشتین رویکرد پیاژه به فهم رشد ذهنی کودکان وچگونگی شکل گیری فرآیندهای تفکر در آنها را اینطورتوصیف کرده است  «آنقدر ساده است که تنها یک نابغه میتواند اینگونه آنراتوضیح دهد». 

او هم عصر روانشناسان معروف دیگری مانند پیاژه، فروید، اسکینر و پائولوف بود با این وجود کارهایش هیچگاه تا زمانی که در قیدحیات بود مانند آنهابااقبال عمومی همراه نبود دلیل این موضوع شایداین باشد که کارهایش خیلی زود به انگلیسی ترجمه نشدند دراواخر دهه70بود که آثاراو از روسی ترجمه شدند و در دهه‌های اخیر آثار اوبخصوص در حوزه ی روانشناسی تربیتی و تحول کودک مورد توجه واقع شدند لئو در 38 سالگی از دنیا رفت اما در قرن بیستم کمتر روانشناسی هست که نامش به اندازه او در ارجاعات مقالات دیده شود. 

 

  • ۹۸/۱۰/۲۷
  • شکیبا دهقان طزرجانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی